“Absoluut”, stelt communicatieadviseur Katja Van Putten.
Je ziet erg veel groene kleuren in reclame. Iedereen weet dat we iets moeten ondernemen om het milieu te beschermen, om zuivere lucht te hebben, om de CO2-uitstoot te verminderen. En veel reclamebureaus maken handig gebruik van die bewustwording. Voor reclamebureaus is het een handige verkoopstruc. Kijk bijvoorbeeld naar de actie die Humo had naar aanleiding van de de film An Inconvenient Truth. De verkoopcijfers stegen enorm.
Willen al die bedrijven wel oprecht het milieu helpen of denken ze eerder aan hun eigen portemonnee? “Reclamebureaus zullen niet altijd erg oprechte bedoelingen hebben”, zegt Katja. In vaktermen heet zoiets ‘value dressing’, bekleden met waarden. Je laat je merk associëren met positieve waarden. En daardoor verkoop je meer.
Een goed voorbeeld van value dressing is de reclame van Mister Proper en Volkswagen. Mister Proper is eigenlijk een zeer vervuilend product. En dan kan je je afvragen of dat wel zo eerlijk is.
Een ander voorbeeld is bijvoorbeeld de reclame van Calgonit-tabletten. Die reclame zegt eigenlijk ‘gebruik je vaatwasser, dan bespaar je water’. Het water dat je dan wel gebruikt, is wel vervuild met Calgonit-tabletten.
Volgens mij is ‘groen’ in reclame slechts een handige verkoopstruc. Ik denk dat men op deze manier wil inspelen op de gevoelens van de mens. Hoe denkt u hierover? Laat het me weten!
zondag 28 september 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
3 opmerkingen:
Ik heb eens opgelet tijdens het tv-kijken en de kleur groen komt inderdaad veel voor! Het kan verwijzen naar het natuurlijke aspect.
Veel succes nog met je blog!
groen -> duurzaam -> duurzaam ondernemen -> mvo -> 3 p's -> enz.... vraag; Bedrijven gaan 'dankzij'/via de 'schijn' dat ze aan duurzaam ondernemen doen meer winst maken. Motief niet gelijk aan doel en basis duurzaam ondernemen. vraag 2; hoe vaak komt dit nog voor, meer dan vroeger of net minder dan vroeger. Of zijn er bedrijven die enkel voor de jusite motivatie aan groen/duurzaam ondernemen doen? en dus ook groene reclame gebruiken. Zo ja dewelke en hoe weet je dit zeker?
Het was mij nog niet echt opgevallen, maar ik heb er eens opgelet en inderdaad, groen (zowel natuur als gewoon de kleur) komt vaak voor in reclames.
Wel opmerkelijk hoe bedrijven er in reclames alles aan doen om klanten te lokken, want ik ben er niet volledig van overtuigd dat deze bedrijven allemaal 'groene gedachten' hebben.
Een reactie posten