zaterdag 29 november 2008

The big ask


Deze zomer lokte 'Ben X'-regisseur Nic Balthazar 6 000 mensen naar het strand van Oostende om mee te spelen in een clip. Bedoeling van deze 'The Big Ask'-video is politici ervan te overtuigen een klimaatwet te stemmen en de uitstoot van broeikassen tegen te gaan. De clip wordt de blikvanger van de internationale 'The Big Ask'-klimaatcampagne, die momenteel door Friends of the Earth in 17 Europese landen gevoerd wordt.

Onder het motto 'Act Now' vormen de figuranten letterlijk een oproep om niet langer te talmen en actie te ondernemen om ons klimaat te redden. Indien maatregelen om de klimaatverandering tegen te gaan nog jarenlang uitstellen, dreigt de schade aan ons milieu onomkeerbaar te worden. In het Verenigd Koninkrijk heeft men de boodschap alvast begrepen - daar ondertekent men vandaag als eerste land ter wereld een nationale 'Climate Bill'.

Denkt u dat deze clip mensen kan wakker schudden? Wat vindt u van de boodschap? Laat het me weten!

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Een origineel initiatief. Maar is dit wel genoeg om politici te overtuigen?

Anoniem zei

Ik heb eigenlijk nog maar weinig gehoord over "the big ask". Ik denk dat ze dit idee breder moeten aanpakken. Ze ouden beter een verkorte versie van dit fragment laten zien gedurende de reclametijd of net voor het nieuws. Dit zal misschien de impact van de boodschap vergroten.

Anoniem zei

Goed gevonden! Al de mensen die meespelen in de clip willen er iets aan doen, waarom wij dan niet?
Het is maar een kwestie van zuiniger leven.

Anoniem zei

De boodschap van de videoclip is overduidelijk 'Act Now'. Het is origineel om het kind het verhaal te laten vertellen.

Hopelijk heeft deze clip succes!!!

Anoniem zei

Goed initiatief, maar té weinig media-aandacht helaas...

Anoniem zei

Deze week heb ik de clip voor de eerste maal op televisie gezien. Naar mijn mening is deze clip te lang voor tussen twee uitzendingen door af te spelen. Het werkt mensen op de zenuwen. Men zou beter een verkorte versie maken.

Anoniem zei

Leuk concept! Goede acteurs! Het enige nadeel is dat het te lang duurt!

Anoniem zei

Meer media-aandacht zou inderdaad het effect verhogen.

Het verhaal bevat wel een duidelijke boodschap, maar de mensen moeten wel de kans krijgen om de boodschap te zien.

Anoniem zei

Het clipje is vrij lang, ik zou sneller "to the point" komen. Maar de boodschap is duidelijk en goed gevonden.