Er zijn tekenen van een gepercipieerde vermindering van de kwaliteit van leven over de afgelopen 12 maanden, meent Research International op basis van het onderzoek.
Zo’n 30 procent geeft aan dat zijn/haar kwaliteit van leven is verslechterd, tegen zo’n 20 procent dat deze is verbeterd. De helft van de consumenten bespeurde echter nog geen veranderingen.
Voor de komende 12 maanden ziet het beeld er ongeveer hetzelfde uit, maar zijn de verwachtingen iets meer gepolariseerd: zowel het aantal optimisten als het aantal pessimisten stijgt licht.
Enkele constateringen van het onderzoeksbureau over het consumentengedrag:
- Consumenten zijn aanbiedingsgevoeliger geworden. Ze zijn vooral promotie-/aanbiedingen georiënteerd, en (voorlopig) nog minder geneigd van merk en/of aankoopplaats te veranderen.
- De merktrouw blijft dus (nog) hoog. De merkbinding verschilt echter per categorie: bij zuiveltoetjes is deze minder sterk dan bij bijvoorbeeld bier.
- Gesteld voor de keuze tussen prijskortingen, cadeaus, spaaracties, enz., kiest men vooral voor prijskortingen.
- Finance en utilities: ook hier zijn consumenten op zoek naar besparingen. Bedrijven die hier pro-actief op inspelen, kunnen scoren.
- Uit eten is een sector waarop de consument ook bezuinigt: minder vaak, ook hier op zoek naar interessante deals, minder 'after dinner drinks'. 'Staying at home is the new going out'.
Blijft u nog steeds merktrouw onder invloed van de huidige financiële crisis? Laat het me weten!
11 opmerkingen:
Wij kopen ondanks de financiële crisis nog steeds dezelfde merken en nog steeds in dezelfde supermarkten.
Wij gaan niet speciaal naar aldi of lidl lopen om goedkopere producten te kopen van mindere kwaliteit.
Ik denk toch dat veel mensen nog steeds trouw blijven aan merken. Maar sommige mensen zijn wel geneigd om bv. in de delhaize eerder een product van het merk 365te nemen dan van een duurder merk.
Maar ik denk wel dat mensen niet bv. speciaal naar discountwinkels gaan zoals Lidl en Aldi, als ze daar voordien ook niet kwamen.
Ook denk ik dat mensen minder geld uit gaan geven aan luxeproducten.
Voorlopig heeft de financiële crisis nog weinig tot geen invloed op mijn koopgedrag. Ik ben wel benieuwd hoe het er binnen enkele jaren aan toe gaat gaan. (Zullen winkels hun prijzen doen dalen? ...)
goedgoed, halleej
Als de mensen echt tevreden zijn over een bepaald product, dan blijven ze er trouw aan. Ook al is er een financiële crisis. Men wil ook goede kwaliteit en goedkopere producten zijn niet altijd van goede kwaliteit.
Volgens mij besparen mensen eerder op voeding dan op luxeproducten. Ze laten uitschijnen dat deze crisis hen niets kan doen en dat zij zich nog wel luxe kunnen permitteren.
Ik ondervind nog weinig van de crisis in mijn koopgedrag. Ik blijf nog steeds trouw aan de merken die ik normaal gezien koop.
Maar als deze crisis zeer lang gaat duren, gaan er volgens mij wel mensen zijn die toch eerder gaan opteren voor goedkopere merken uit noodzaak.
Verbazend dat er mensen zijn die zeggen dat de kwaliteit van hun leven is verbeterd.
Volgens mij zullen mensen meer de producten kopen die in promotie zijn. vb. de ene week is dash waspoeder in reclame, dan zullen ze geen andere merk kopen maar wel Dash.
Zelf zou ik niet thuis blijven in het weekend. Ontspanning is iets dat iedereen nodig heeft. Ik zou dan eerder besparen op voeding.
Wij hebben dit onlangs ook besproken in onze klas en we kwamen tot de vaststelling dat wanneer men kiest voor goedkope producten er meer sprake is van winkeltrouw ipv merktrouw. De klant trekt naar Aldi, Lidl,... omdat ze daar goedkoop gesteld zijn en niet omdat ze juist dat merk willen.
Interessante artikels verder op je blog trouwens! Veel succes nog!
Lynn Wouters
3 Marketing
Een reactie posten