De voedselindustrie (incl. de horeca) geeft ongeveer 2 000 keer zoveel geld uit aan het stimuleren van ongezond eetgedrag dan de overheid uitgeeft aan het stimuleren van gezonde eetpatronen.
Als je op straat rondloopt, wordt je overdonderd met aanbiedingen en reclames om vooral veel ongezond te eten. McDonald’s bijvoorbeeld wedijvert om je aandacht om je naar binnen te lokken. En hebben ze daar gezond voedsel? "Ja, zeggen ze, we hebben salades!" Heb je die salades wel eens goed bekeken? Daar zit meer bijgevoegd dan alleen een paar blaadjes sla.
Dan toch maar naar de supermarkt voor gezonde voeding? Dit is toch niet zo'n goed idee. Want daar is namelijk over alles, nagedacht om zo veel mogelijk in jouw karretje te laten komen. Niet alleen de volgorde van de artikelen, maar ook de geluiden en zelfs de geuren zijn ingesteld om je te verleiden. Albert Heijn geeft het nu zelfs toe in zijn laatste reclame. Als je niet verleidt wordt door alle heerlijke dingen is Albert Heijn best goedkoop. Ja, heb je het wel eens geprobeerd? Dan moet je net zoals dat stel in de reclame je vlak voor je naar binnen gaat helemaal vol stoppen met eten zodat je geen honger hebt. Dan wordt je niet verleidt door de heerlijk ruikende croissants, de probeerstands, de snoep bij de kassa en ga zo maar door.
Als je verslaafd bent aan eten, wordt het steeds moeilijker om eraan te weerstaan. Voor geen andere verslaving wordt meer legaal gepromoot. Rokers, alcoholisten, junkies hebben het dus eigenlijk nog gemakkelijk. Voor hun wordt het steeds moeilijker om aan hun stuff te komen. Maar dit geldt niet voor voeding. Dat wordt overal op straat, op televisie, in de bladen en op het internet gepusht.
Wordt u in de winkel ook steeds verleid door de tsunami van ongezond voedsel? Laat het me weten!
zaterdag 15 november 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
9 opmerkingen:
Wat is ongezond eten?
Te veel caloriën?
Te veel bewaarmiddelen?
Kleurstoffen?
De klant is kieskeurig en de winkels moeten aan die kieskeurigheid gehoor geven om iets te verkopen.
De reden waarom alles in een doorzichtige glazen bokaal zit en niet in een donkerdere (niet doorzienbare) milieuvriendelijke glazen bokaal? klanten will zien wat ze kopen.
Reclame is nodig om boodschappen duidelijk te maken. Wat ben je ermee dat de augurken vandaag in reclame staan als je het niet weet?
Controle over jezelf is alles, wees je bewust van wat er gebeurd in winkels. kijk niet alleen op ooghoogte als je producten koopt, maar buk eens voor de goedkopere producten op de onderste plank. Kijk niet naar de spiegels achter de etalages fruit zodat het aanbod groter lijkt. Maak een boodschappenlijstje en HOU JE ERAAN.
Ik laat me meestal niet zo snel verleiden iets nieuws (wat ik nog niet ken) te kopen, maar aan de geur van verse broodjes,.. kan ik moeilijk weerstaan.
In het algemeen is er wel reclame nodig om te weten dat het product bestaat, maar de hoeveelheid reclame die er voor McDonalds en dergelijke gemaakt wordt, mag wel verminderen.
Ik als kotstudente heb het inderdaad af en toe toch wel moeilijk om niet verleid te worden door reclame. Het is namelijk veel makkelijker om kant-en-klare spaghetti van bijvoorbeeld miracoli te kopen of naar MCDonalds te gaan dan te koken.
Je moet hier niet liggen kankeren over het ongezonde voedsel van ketens zoals McDonalds. Er bestaat nog altijd zoiets als vrije wil, IEDEREEN kiest ervoor om een McDonalds binnen te stappen of niet. Als je vindt dat je ertoe gedwongen wordt door de maatschappij, ben je gewoon een zwak individu, dat geen waarden of principes heeft. En elke keten heeft evenveel recht om reclame te maken als een ander. Want het gaat overal toch maar over één ding en dat is geld. Money makes the world go round. Een klare kijk op jezelf en op de maatschappij maken blogs als deze overbodig.
Wanneer ik lang moet aanschuiven aan de kassa en me verveel, kijk ik toch vaak naar al het lekkers dat naast de kassa staat. Soms laat ik me wel verleiden en koop ik.
Het is me nog niet opgevallen dat winkels geuren verspreiden. Maar dit is wel leuk om te weten!
Er is inderdaad veel reclame over ongezond eten. Dit is volgens mij, omdat "junkfood" de jongeren aanspreekt. Zij zijn hun grootste doelgroep. Ik hoop dat het in de toekomst gaat veranderen!
Zelf ga ik ook winkelen bij Albert Heijn. En inderdaad, het ruikt daar naar lekkere broodjes e.d. Ik laat me dan ook wel eens verleiden door deze lekkere geur en koop daar dan wel eens iets. Als je wat lang moet wachten aan de kassa, zie je al die snoepjes en dan heb ik wel eens de neiging om iets te kopen...
Ik vind inderdaad dat er te veel reclame wordt gemaakt over ongezonde voeding. Kijk maar naar McDonalds. Ze proberen mensen te misleiden door sportfiguren in hun reclamecampagne te laten figueren (zoals bv. Kim Gevaert).
Een reactie posten